KONKURS "WIOSENNE PRZEBUDZENIE"

2021-03-22

KONKURS 

"WIOSENNE PRZEBUDZENIE"

 

Konkurs "Wiosenne przebudzenie"
„Dzisiaj rano niespodzianie zapukała do mych drzwi
Wcześniej niż oczekiwałem przyszły te cieplejsze dni
Zdjąłem z niej zmoknięte palto, posadziłem vis-à-vis
Zapachniało, zajaśniało, wiosna – ach to ty (…)”.
Marek Grechuta „Wiosna – ach to ty”

21 marca świętujemy nadejście wiosny. Wiosną natura budzi się do życia z zimowego letargu. Jest to czas symboliczny, czas nadziei, oczekiwania na pozytywne zmiany, czas odrodzenia. Jesteśmy pełni energii i nowych pomysłów, otwierają się nowe perspektywy i możliwości. Odczuwamy podniecenie i ekscytację, a zwiastuny wiosny – ciepło, kiełkująca zieleń, coraz dłuższe dni i w związku z tym coraz więcej światła – tylko to potęgują. Mamy ochotę na rewolucje w różnych sferach życia. Potwierdzają to wybuchy rebelii nazywanych „wiosennymi”, takie jak Wiosna Ludów 1848–49, praska wiosna 1968 czy Arabska Wiosna 2010–2013. Wiosnę można określić jako stan umysłu: gotowości na zmiany, pozytywnego nastawienia, poczucia wolności i nieskrępowania. Wiosna niejednokrotnie wywołuje w nas w euforię.

Wiosna stanowi też niewątpliwie jedną z największych inspiracji artystów, potrafiącą zawładnąć ich umysłami i emocjami. Przykłady można by mnożyć we wszystkich dziedzinach sztuki. Od najdawniejszych czasów tworzono jej alegoryczne wizerunki, ze słynną „Primaverą” Botticellego na czele. Na polskim podwórku występuje dosłownie lub symbolicznie w malarstwie Chełmońskiego, Malczewskiego, Ruszczyca, Wyczółkowskiego, Axentowicza, Pruszkowskiego itd. W literaturze można ją odnaleźć chociażby w utworach: „Do Justyny. Tęskność na wiosnę” Karpińskiego, „Chłopi” Reymonta, „Przedwiośnie” Żeromskiego, „Herostrates” Lechonia, „Czarna wiosna” Słonimskiego, „Wiosna (Dytyramb)” Tuwima lub „Serce roście” Kochanowskiego. W muzyce wiosna jest obecna m.in. w dziełach: „Cztery pory roku” Antonio Vivaldiego, sonacie skrzypcowej, tzw. „Wiosennej”, Ludwiga van Beethovena, „Wiośnie” op. 74 nr 2 Fryderyka Chopina i „Wiosennych wodach” Siergieja Rachmaninowa. Nie można też zapomnieć o balecie – słynnym „Święcie wiosny”, skomponowanym przez Igora Strawinskiego, z niezapomnianymi choreografiami Wacława Niżyńskiego czy Piny Bausch.

A czy wiosna obudziła się w Was?

Jeśli tak, to wyraźcie ten stan poprzez udział w konkursie „Wiosenne przebudzenie”! Proponujemy, żebyście wykorzystali technikę kolażu, polegającą na komponowaniu swojego dzieła ze skrawków innych wytworów, prac, dzieł, kompozycji. Chodzi o nadawanie nowych znaczeń i kontekstów fragmentom dzieł stworzonych przez siebie bądź innych autorów, o łączenie różnych środków wyrazu i zabawę różnymi konwencjami artystycznymi.

Potraktujcie temat „wiosny” szeroko! Kolaż również niech zafunkcjonuje w Waszych pracach nie tylko w plastyce (nie zapomnijcie o asamblażu), fotografii, ale też w filmie jako found footage (tu ciekawy przykład: https://youtu.be/EyCfFgco_4Q), w literaturze jako kolaż literacki, a w muzyce jako remix, nowa aranżacja, sampling. Możecie w swoich pracach być wierni jednej dziedzinie lub łączyć odmienne wytwory kultury i tworzyć kompozycje interdyscyplinarne, z przenikającymi się utworami z różnych dziedzin sztuki, reprezentującymi różne gatunki i style, różnorodne konwencje i stylistyki. Miksujcie, zapożyczajcie, cytujcie (nie zapominajcie przy tym o poszanowaniu praw autorskich – każdorazowo wskażcie tytuł, autora i źródło pracy), używajcie w innych kontekstach, inspirujcie się i przerabiajcie, aby najpełniej oddać ducha wiosny. Tak jak Wam w duszy gra.


do pobrania:


- REGULAMIN konkursu „Wiosenne przebudzenie” [klik]
- Formularz zgłoszeniowy do konkursu „Wiosenne przebudzenie" - pełnoletni [klik]
- Formularz zgłoszeniowy do konkursu „Wiosenne przebudzenie” - niepełnoletni [klik]  

 

                                                  

WAŻNE LINKI:

Co to jest KOLAŻ?: ozkultura.pl/wpis/1159/3

Jak legalnie tworzyć i rozpowszechniać kolaże?: https://soinlaw.com/blog/jak-legalnie-tworzyc-i-rozpowszechniac-kolaze/

Prawa autorskie dzieł wykorzystywanych przy tworzeniu kolaży: https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/zapytaj-prawnika/grafika/2064,prawa-autorskie-dziel-wykorzystywanych-przy-tworzeniu-kolazy

Prawo cytatu: https://legalnakultura.pl/pl/prawo-w-kulturze/zapytaj-prawnika/cytat/553

Ustawa z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych: http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WDU19940240083



Prace wykorzystane do stworzenia plakatu konkursu:

Max Kurzweil, "Lady in Yellow Dress" (https://www.wikiart.org/en/max-kurzweil/lady-in-yellow-1899?fbclid=IwAR3Feoy0YxIgPgM9emte1ulfMY7BjIhqcpqEAypSj4xbiTbLZZlE1d1CE64);
Wilhelm Sasnal, "Las" (https://www.swiatobrazu.pl/mobile/sasnal_8211_fotograficzny_malarz.html?fbclid=IwAR2kBDWNcaWS5Ay3_gFUynC3VgPNMRXu842LqcaME5ExazMYsdhXL45xhDA);

Gustav Klimt, "Nadzieja II" (https://www.wikiart.org/en/gustav-klimt/hope-ii-1908);
Paul Sérusier, "Talizman" (https://www.wikiart.org/en/paul-serusier/the-talisman-1888);
Jan Stanisławski, "Bodiaki pod słońce" (https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Jan_Stanis%C5%82awski_-_Bodiaki_pod_s%C5%82o%C5%84ce.jpg);
Józef Mehoffer, "Wiosna w mieście" (https://artinfo.pl/dzielo/wiosna-w-miescie);
Paul Gauguin, "Matamoe" (https://www.wikiart.org/en/paul-gauguin/landscape-with-peacocks-1892) i "Les montagnes tahitiennes" (https://www.wikiart.org/en/paul-gauguin/tahitian-mountains-1893);
Claude Monet, "Wierzba płacząca" (https://www.wikiart.org/en/claude-monet/weeping-willow-1) i "Pole maków koło Argenteuil" (https://www.wikiart.org/en/claude-monet/field-of-poppies-1873);
fragmenty witrażu: Olsztyn - willa przy ul. Dąbrowszczaków 3 (http://www.icimss.edu.pl/wystawy/secesja/pl/81/witraze).

Portal www.jezioro.zegrzynskie.pl źródłem kompleksowej informacji turystycznej regionu Jeziora Zegrzyńskiego współfinansowany jest ze środków Unii Europejskiej w ramach Osi 4 – LIDER
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 - 2013
Copyright by Powiat Legionowski.
Projekt i wykonanie: Agencja Interaktywna Bull Design